Holly BF Warren (atelierista/docent kunststudio/multimediakunstenaar)
Als we denken dat we in de ruimte kunnen staren, uit een raam kijken, krabbelen, spelen wat er ook bij de hand is, raak ons hoofd aan of speel met ons haar. Verbeelding weeft in onze gedachten en duwt ons in het rijk van mogelijkheden.
Als je denken een venster was, een plek om te observeren en te leren met een uitgebreid vensterbank, wat zou jij erop zetten? Als je bloempotten hebt gevonden die fantasierijke paden laten groeien, wat zou je in elke pot kweken?
Elke pot kan een aspect van het leven laten groeien dat je onderwijs / beroep zou verbeteren, dus dat van uw leerlingen/collega’s. Ze kunnen elke grootte en vorm, kleur en textuur hebben. Denk aan het raam als de drempel van je reflectie die licht verspreidt, vervormen, illusies creëren, vergroten en verkleinen van de dwalende reizen van je geest.
Hier zijn enkele ideeënzaden om over na te denken en over na te denken.
- Gemakkelijk
- Natuur
- Mensen
- Plaatsen
- Herinneringen
- Verhalen/verhalen
- Acties
- Gevoel
- Verhandelingen
- Dromen
- Geluiden
- Muziek
- Enigszins ongebruikelijk
- Vorm geven aan
- Kleur/tint/schaduw
- Schaduw
- Vergelijking
- Substantie
- Patroon
- Ruimte
- Omgeving
- Hergebruikt voorwerp
- Kleding
- Thuis/verblijf
U kunt uw eigen lijst maken en of de bovenstaande aanpassen, aangezien dit slechts uitgangspunten zijn.
Hoe zou het werken?
Creëer je eigen vensterbank en plaats je potjes met de ideezaadjes erop. Denk aan het zaad uitgroeien tot een plant waarbij elk blad/tak voortkomt uit het oorspronkelijke concept dat je hebt gekozen en pas het toe op wat je doet. Je kunt meer dan één pot kiezen om uit te trekken inspiratie. Je kunt ook je fantasierijke omzwervingen verbinden voor een krachtiger effect.
U bepaalt de grenzen van uw fantasierijke omzwervingen die passen bij wie u bent, hoe u lesgeeft en waar je je studenten naartoe wilt leiden.
Bedenk dat we slagaders van de verbeelding zijn (Egan, 1996) die ons leren voeden, zuurstof geven aan ons onderwijs. Kan verbeelding worden gezien als een vergelijking waar er is een continue uitwisseling van elementen? Ik denk aan fantasierijke cellulaire ademhaling.
Meer lezen van Holly?
Holly BF Warren is een atelierista/kunststudioleraar/multimediakunstenaar en maker van de Denktank en de Artelier. Holly werkt als creatieve facilitator en mentor in het basisonderwijs en de eerste jaren. Ze is ook de verteller van de educatieve landschappen die ze met haar studenten creëert en die het publiek uitnodigen om in de kunstwerken te stappen die zijn gemaakt en de verbeelding van de kijker voeden. Haar motto’s zijn “Leren stopt nooit” “Als je in je verbeelding stapt, heb je de deur naar jezelf gevonden. Laat deze deur altijd open staan, het is een uitnodiging om ver en wijd te kijken. Sluit het en je zult verdorren.
Vervolg de reis hier: