In het huidige bedrijfsscenario richten bedrijven zich meer dan ooit op het behouden van hun winstmarges. Volatiele marktomstandigheden en voortdurende veranderingen in consumentengedrag hebben het gehaald moeilijk voor bedrijven om een langetermijnpositie op te bouwen.
Overheadkosten zijn indirecte en vaste kosten die nodig zijn voor de dagelijkse werking van een bedrijf.
Nutsvoorzieningen, huur, verzekeringen en salarissen zijn enkele generieke voorbeelden. Aangezien overheadkosten niet kunnen worden toegeschreven aan een specifieke activiteit, kan het een uitdaging zijn om ze terug te dringen. Maar het is hard nodig voor snelgroeiende bedrijven. Omdat een daling van de overheadkosten biedt bedrijven een concurrentievoordeel, helpt de producten/diensten beter te prijzen en verhoogt uiteindelijk de winstmarges.
In dit artikel bespreken we wat winstmarges zijn en hoe restaurants, winkels en SaaS-bedrijven hun overheadkosten kunnen verlagen.
Wat is winstmarge precies?
Winstmarge is het deel van de omzet dat een bedrijf overhoudt als winst nadat alle kosten zijn verantwoord.
Beleggers en analisten beschouwen de winstmarge als een belangrijke maatstaf bij het bepalen van de financiële gezondheid van een bedrijf en het beoordelen van de winstgevendheid ervan.
Een hogere winstmarge geeft aan dat een bedrijf efficiënter is in het gebruik van zijn middelen om winst te genereren.
Bespaar geld met in-house bijscholing
Wanneer bedrijven hun overheadkosten moeten verlagen om winstgevend te blijven, kan het verlagen van de kosten van materialen of zelfs arbeid een averechts effect hebben.
Dus ook al houden bedrijven ervan om kosten te besparen, de bijscholing van werknemers is iets waar ze nog steeds in willen investeren.
Daarom is een kosteneffectieve manier om dit te bereiken het gebruik van een leermanagementplatform voor het hoger onderwijs.
Hoewel er tal van voordelen zijn aan het gebruik van a Hogere Ed LMS voor bijscholing van werknemers hebben we er een paar ingeschakeld;
- Lever inhoud die specifiek is voor de behoeften van uw werknemers, zodat ze bijvoorbeeld in hun eigen tempo en volgens hun eigen schema’s kunnen leren.
- Werknemers kunnen hun leren beoordelen, wat u zal helpen evalueren hoe effectief het bijscholingsprogramma is.
- U hoeft niet te betalen voor dure off-site trainingen die tijd en energie kosten.
- Kan de inhoud aanpassen aan de behoeften van uw specifieke bedrijf, zodat uw werknemers het beste uit het bijscholingsprogramma halen.
Bovendien krijg je met deze platforms analyse- en rapportagetools, flexibele leeropties, sociale betrokkenheid, efficiënte beoordelingssystemen en natuurlijk een gemeenschapsgevoel vanwege hun interactieve karakter.
In dit gedeelte lopen we door strategieën om de overheadkosten voor restaurantbedrijven, detailhandelbedrijven en SaaS-bedrijven te verlagen.
Voor restaurants
- Kijk nog eens naar je menukaart. Een manier om de overheadkosten van uw restaurant te verlagen, is door uw menu routinematig te herzien en dienovereenkomstig wijzigingen aan te brengen. Dit kan inhouden dat specifieke artikelen worden verwijderd die niet goed verkopen of te duur zijn om te produceren, en dat er nieuwe artikelen worden toegevoegd die populairder zijn bij klanten.
- Controleer uw leveranciers. Een andere manier om overheadkosten te verlagen, is door uw leveranciers regelmatig te beoordelen en er zeker van te zijn dat u de beste prijzen krijgt voor de producten en diensten die u nodig heeft.
- Herzie uw arbeidsmodel. Een van de grootste kostenposten voor elk restaurant is arbeid. Daarom is het belangrijk om uw arbeidsmodel regelmatig te herzien om er zeker van te zijn dat u uw personeel op de meest efficiënte manier inzet. Dit kan inhouden dat er wijzigingen worden aangebracht in ploegendiensten, nieuwe technologieën worden geïntroduceerd die de behoefte aan arbeid verminderen of dat bepaalde taken worden uitbesteed.
Als restaurant is een gezond resultaat waar u naar verlangt. Om de winst duurzaam te laten groeien, zodat uw restaurant kan gedijen, moet u goed thuis zijn in winstmarges.
Lightspeed’s aanbeveling over winstmarges voor restaurants is een fantastische gids die diep ingaat op;
- Wat zijn de redenen die leiden tot lage winstmarges,
- Hoe zien de gemiddelde winstmarges van een restaurant eruit
- Hoe u de brutowinst en de nettowinst nauwkeurig berekent
- En hoe u de winstmarges van uw restaurant vergroot
Door de beproefde technieken toe te passen, bent u in een betere positie om de overheadkosten te verlagen en de winstmarges te verhogen.
Voor detailhandelszaken
- Stel je de productverpakking opnieuw voor. Productverpakkingen zijn een uitstekende eerste stap om de overheadkosten voor retailmerken te verlagen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de verpakking past bij de productmaat en geen willekeurige op maat gemaakte doos is, of gebruik alleen gerecyclede materialen voor de verpakking. Langs deze lijnen denken bespaart niet alleen geld, maar stimuleert ook milieuvriendelijke praktijken.
Uit onderzoek blijkt dat de verpakkingskosten oplopen tot 40% van de prijs van een product.
Dus als u manieren kunt vinden om de verpakking te verminderen, ziet u een aanzienlijke daling van uw overheadkosten. Allbirds is een klassiek voorbeeld van een bedrijf dat een unieke doos gebruikt om verpakkingsmateriaal met 40% te verminderen.
- Onderhandel opnieuw over voorwaarden met uw leveranciers. Retailers zijn vaak aarzelend of onzeker over hoe ze leveranciers moeten benaderen om opnieuw met leveranciers te onderhandelen of om betere betalingsvoorwaarden te vragen. Hier zijn enkele manieren om uw leveranciers met succes te benaderen.
- Beoordeel uw huidige voorwaarden en kijk waar u kunt verbeteren.
- Doe wat onderzoek naar uw leveranciers om te zien welke voorwaarden zij andere klanten bieden.
- Maak een voorstel voor de voorwaarden die u wenst en presenteer dit aan uw leverancier.
- Sta open voor compromissen. Vaak krijg je niet precies wat je wilt, maar meestal kun je een gulden middenweg vinden. Houd ten slotte uw voorraadniveaus in de gaten en houd ten slotte de gaten bij.
- Elimineer uw dode voorraad. Als retailer moet het elimineren van dode voorraden een prioriteit zijn. Dode voorraad is een verspilling van ruimte en middelen, en brengt tegelijkertijd enorme alternatieve kosten met zich mee. De waarheid is dat elk product in uw inventaris dat niet wordt verkocht, u geld kost.
Om van uw dode voorraad af te komen, kunt u een uitverkoop houden of een korting aanbieden aan klanten die een bepaalde hoeveelheid product kopen. Je kunt de producten ook schenken aan een lokaal goed doel.
Een andere optie is om het aan een vereffenaar te verkopen – een vereffenaar is een bedrijf dat overstocked of stopgezette producten koopt en deze tegen een sterk gereduceerde prijs verkoopt. Daarom is dit een geweldige manier om snel en zonder extra kosten van de dode voorraad af te komen.
Voor SaaS-zaken
- Investeer in een betrouwbare projectmanagementtool. Vaak nemen SaaS-bedrijven in het begin geen projectmanagementtool op. Maar als u erin investeert, kunt u processen verbeteren, stroomlijnen en ook helpen uw overheadkosten te verlagen. Het gebruik van een projectmanagementtool zoals JIRA kan u bijvoorbeeld helpen de voortgang bij te houden en problemen in een vroeg stadium te identificeren.
Evenzo kan investeren in een continue integratietool zoals Jenkins u helpen tijd en geld te besparen door het bouw- en testproces te automatiseren.
- Stel een team van ervaren en bekwame ontwikkelaars samen. Neem de tijd om een team samen te stellen met de juiste vaardigheden voor de taak. Dit zorgt ervoor dat u zich geen zorgen hoeft te maken over de kwaliteit van uw codebase of onnodige vertragingen. Bovendien kunt u zich concentreren op het toevoegen van nieuwe functies en het opschalen van uw bedrijf. Overheadkosten beginnen zich meestal op te stapelen wanneer het project vertraging oploopt. Als softwarebedrijf is tijd uw grootste troef!
- Automatiseer het ontwikkelingsproces en gebruik serverloze computing. Door uw ontwikkelingsproces te automatiseren, kunt u nieuwe functies en updates sneller leveren, met minder ruimte voor menselijke fouten. Bovendien kan serverloos computergebruik u helpen uw infrastructuurkosten te verlagen en de behoefte aan dure hardware en software op locatie wegnemen.
Bovendien zijn op de cloud gebaseerde applicaties over het algemeen beter schaalbaar en bieden ze pay-as-you-go-prijzen, wat u kan helpen geld te besparen naarmate uw bedrijf groeit.
- Implementeer een lean proces. Hoewel lean-principes op elk type bedrijf kunnen worden toegepast, is het een type bedrijfsproces dat stappen uitroeit die geen waarde toevoegen en de kernfocus ligt op continue verbetering. Enkele veelgebruikte methoden in het lean-proces zijn: het elimineren van stappen die geen waarde toevoegen, het automatiseren van repetitieve taken en het verbeteren van communicatie en samenwerking.
Overheadkosten zijn onvermijdelijke kosten. Ze houden de lichten aan en de deuren open. Maar als snelgroeiend bedrijf zult u merken dat uw overheadkosten in een alarmerend tempo stijgen.
Als u uw bedrijf wilt laten groeien, moet u manieren vinden om uw overheadkosten te verlagen.
Controleer uw uitgaven regelmatig (wacht niet tot het einde van het jaar)houd de kosten op elk niveau nauwlettend in de gaten om mazen in de wet te identificeren die kapitaal en middelen uitputten, investeer in bijscholing van werknemers en natuurlijk — automatiseer zoveel mogelijk van uw bedrijf om de arbeidskosten te verlagen.
Aanbevolen lectuur: 8 effectieve technieken om uw werknemers te motiveren
Aanbevolen lectuur: Hoe tijdregistratie te gebruiken om projectbeheer te verbeteren